Mariëtte Van Gelder
The sleeping doll
2
Houten: Van Holkema & Warendorf, 2008
430 p.
9789047504009 (paperback)

Na Amalia Sachs, het hoofdpersonage uit enkele vorige boeken van Jeffery Deaver ? zoals Tot op het bot, dat in 1999 verfilmd werd als 'The bone collector' met Denzel Washington en Angelina Jolie in de hoofdrol ?, heeft Deaver met Kathryn Dance een evenwaardig personage gecreëerd. Dance was vroeger journaliste en adviseur jurysamenstelling, maar nu stelt ze haar bijzondere gave ten dienste van de politie. Ze is nl. specialiste in verhoortechnieken en in kinesica, ofwel lichaamstaal.

Nadat Dance moordenaar en sekteleider Daniel Pell in de gevangenis heeft ondervraagd, weet hij te ontsnappen. Ze krijgt de leiding van het onderzoek en zet alles op alles om de ontsnapte psychopaat te vatten. Het wordt een race tegen de tijd, want tijdens zijn vlucht ziet Pell niet op een moord meer of minder. Een FBI-agent gespecialiseerd in sektes wordt geraadpleegd, en de leden van Pells sekte, de Familie, worden opgespoord en om hulp gevraagd. Iedereen staat voor een raadsel: waarom blijf…Lees verder
De veroordeelde seriemoordenaar Daniel Pell verzamelde net als Charles Manson een aantal vrouwen om zich heen en moordde een gezin uit (‘zoon van Manson’, luidt zijn bijnaam). Enkele jaren later wordt Pell door FBI-agent en kinesica-expert Kathryn Dance ondervraagd over een andere moord. Het verhoor vindt plaats buiten de speciale gevangenis waar Pell is opgesloten, en hij weet te ontsnappen. Dance krijgt de leiding in de jacht op Pell, een man die evenals Dance over een diep psychologisch inzicht beschikt en gemakkelijk mensen manipuleert. Het wordt een langdurige achtervolging met overal slachtoffers langs de route. Dance moet ook het inmiddels volwassen meisje zoeken dat als enige de afslachting van het gezin overleefde omdat ze die nacht in haar bed bleef liggen. Spannende psychologische thriller met veel vaart en voortdurende plotwendingen. Kreeg vier sterren op Crimezone.nl. Hoofdfiguur Kathryn Dance, gespecialiseerd in verhoringstechnieken en kinesica (lichaamstaal), werd geïnt…Lees verder

Over Jeffery Deaver

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Antonio G Colombo

Jeffery Deaver (Glen Ellyn (Illinois), 6 mei 1950) is een Amerikaanse schrijver.

Deaver was oorspronkelijk journalist maar studeerde later rechten en werd advocaat. Hij begon destijds ook met het schrijven van boeken.

De populairste boekenreeks die hij heeft uitgebracht, draait helemaal om de hoofdpersoon - detective Lincoln Rhyme - en zijn assistente Amelia Sachs. Vrijwel al zijn werk eindigt met een of meer verrassende wendingen.

Van drie van zijn boeken zijn films gemaakt: The Bone Collector (1999), The Devil's Teardrop (2010) en van A Maiden's Grave een tv-film genaamd Dead Silence (1997).

Op verzoek van de erfgenamen van Ian Fleming (in opdracht van Ian Fleming Publications Ltd ) schreef Jeffery Deaver een nieuw James Bondverhaal dat de titel Carte Blanche meekreeg. Het werd op 25 mei 2011 in Londen aan de pers voorgesteld en werd in de VS en in Canada op 14 juni 2011 door Simon & Schuster gepubliceerd. …Lees verder op Wikipedia